Dag 27

August 12th, 2008

Maandag 11 augustus

Om 6.30 uur opgestaan en om 8.00 uur vertrokken naar Los Angeles om de camper in te leveren. Gelukkig viel het wel mee met de “traffic” en waren we rond 10.00 uur bij El Monte waar we de camper in moesten leveren. Het inleveren verliep allemaal vlot en toen konden we gaan wachten op de shuttlebus die ons naar het hotel moest brengen. Om 12.30 uur waren we in het hotel en ja wat doe je dan met zo’n dag? Het hotel (jawel Hilton) ligt heel dicht bij het vliegveld maar er is hier verder in de buurt niets te beleven.
In het hotel was ook een balie van Hertz autoverhuur en dus met een witte Hyundai op naar Hollywood . Daar gewandeld over de Walk of Fame en een stukje door Beverly Hills gereden. Wat een huizen zeg!!!
’s Avonds in het hotel heerlijk gegeten . Op de kamer daarna de weblog nog bijgewerkt want morgen moeten we om 10.45 uur op het vliegveld zijn. Gelukkig rijden er vanuit het hotel ook weer shuttlebussen naar het vliegveld, erg gemakkelijk hoor. Ik ben benieuwd hoe het met de bagage gaat. Wim zei vanmorgen heb jij zoveel gekocht dat we zoveel bagage hebben? Hij was even vergeten dat hij zelf 3 paar schoenen gekocht heeft!!!!
De foto’s van de laatste  dagen komen later nog.

Woensdag rond 14.00 uur hopen we op Schiphol te landen.

Dag 26

August 12th, 2008

Zondag  10 augustus

Na een relaxte start met een lekker ontbijtje met een geweldig uitzicht vertrokken  naar Malibu,  jawel 27 mijl strand aan één stuk. Toen we in januari naar een voorlichting over Amerikareizen waren zagen we een camping met vanuit je tent of camper uitzicht op de Pacific. Dat is bij mij blijven hangen en daar zijn we vandaag naar toe gereden om onze laatste nacht in de camper daar door te brengen. Om 12.00 uur waren we in Malibu, plaats genoeg. Prachtig!!!
Na de lunch de straat overgestoken naar het strand.  Het was opkomend water met forse golven. De jongens genoten, ik (Dicky) vond het water erg trekken dus ben maar even in de zee geweest
Wim had ergens gelezen dat je in Santa Monica (een stuk verderop aan de kust) spectaculaire auto’s met hun eigenaren  kon bekijken dus wij daar aan het eind van de middag naar toe.  Nou…dat is echt een aanrader op zondagmiddag met een forse camper!!! Eerst in de file over die lange boulevard er naar toe gereden  en toen nergens parkeerplaats of we moesten er 28 dollar voor betalen voor 2 uur. Uiteindelijk maar weer terug gereden naar de camping waar we onze spullen in moesten pakken en de camper schoon moeten maken.
Mooi hoor ook zo ’s avonds aan de zee. Vanuit ons bed konden we zo de oceaan zien. Waar maak je dat mee?
Langs de kust hebben we heel weinig Nederlanders gezien, maar gelukkig hebben we nu Nederlandse buren gekregen op de camping zodat wij ook weer wat spullen weg konden geven die wij niet mee kunnen nemen. Dus het water, bier, schoonmaakspullen en wc papier die we over hadden wilden zij graag hebben. Dit is prettiger dan alles weg te moeten gooien.
Morgen vroeg op om de camper in Los Angeles voor 11.00 uur in te leveren .

Dag 25

August 10th, 2008

Zaterdag 9 augustus.

De dag rustig gestart. Na het ontbijt naar de receptie om het verblijf met een dag te verlengen. Helaas dat is niet mogelijk. Alles is volgeboekt. Dus inpakken en wegwezen.De routine zit er aardig in en dus kunnen we vrij snel daarna wegrijden. Eerst naar een elektronicawinkel voor een Ipod Touch. En luxe mp3 speler die nog veel meer kan. Verder wat boodschappen gedaan en dan op weg naar Santa Barbara. Moet een leuk dorp zijn. Op de camping aangekomen die we uitgezocht hebben blijkt dat deze met stip de naam mag dragen van “Verschrikkelijkste Camping”. Een oude vervallen troep in een grindbak met een schutting erom heen. Gelijk weer weggereden. De volgende camping ligt ca 20 km het binnenland in. Aan een meer. Hier aangekomen blijkt het een terrein te zijn dat zowel voor dagrecreatie als camping gebruikt wordt. Zeer ruim opgezet en ook zeer groot. De camping  is 4 km lang! Wij staan vlak bij een jachthaventje. Lake Casitas bij Ventura maakt de teleurstelling van vanochtend weer helemaal goed.

Dag 24

August 10th, 2008

Vrijdag 8 augustus

Vandaag verder de kustroute gevolgd van San Francisco naar het zuiden. Het schijnt de langste kustroute van de wereld te zijn. En het is prachtig, al kronkelend loopt de weg lang de oceaan. Met behoorlijk hoogteverschil, hier en daar een strandje. Geweldig ook al is het een lange weg, het verveelt niets. Gelukkig begint ook de zon voorzichtig wat door te komen dat maakt het nog mooier. Wel blijft het fris. We hebben alle vier één vest meegenomen en dat hebben we de laatste dagen wel nodig gehad. We hadden al mensen gesproken die hier een jas gingen kopen!!
In de oceaan leven otters, zeeleeuwen en zeeolifanten. Spannend of we er iets van te zien krijgen. En ja hoor, plotseling zien we ze opduiken, zo snel mogelijk gestopt, want er lag een strand vol zeeolifanten. Toen we er aan kwamen lagen de meesten te slapen maar het water kwam hoger en kennelijk maakte dat hen wakker. De hele groep in beweging, al loeiend en met zand over zich heen spuitend. Hartstikke leuk om daar zo een poosje naar te kijken.
Een stukje verderop gestopt om  wat te eten ook weer met uitzicht op een rotsachtig gedeelte waar  soms otters zitten. Deze waren er jammer genoeg niet.
In Pismo Beach naar een camping aan het strand. Het was een mega camping waar vooral Amerikanen het weekend door leken te gaan brengen met hun enorme campers en alles wat ze verder bij zich hadden. Het was wel zonnig, met veel wind, maar erg fris op het strand, jammer genoeg veel te koud om te zonnen of te zwemmen. Wel een mooi strand met een lange pier van hout die ver de zee in loopt.
We overwegen hier een nacht langer te blijven, zo dicht aan de zee kom je niet snel weer iets tegen.

Dag 23

Donderdag 7 augustus.

Eerst een beetje uitslapen om de vermoeide benen extra rust te geven. Buiten de camper was het bewolkt en koud. 13 graden. Het komt dus goed uit dat de vesten en lange broeken nog niet waren opgeborgen. Na het ontbijt richting winkelcentrum voor het inslaan van eten en tegelijk sportwinkels van binnen bekeken. Sports Authority is zeer groot.(gamma formaat) Wat betreft spullen op het gebied van fitness, honkbal , atletiek en natuurlijk basketbal hebben ze zowat alles. Wim heeft hier loopschoenen gekocht. Op het gebied van skeelers is het assortiment echter niet veel beter als Perry. Jammer, want Martijn heeft nieuwe nodig. Wel hebben de jongens enige fitnessapparaten aan een test onderworpen. Te groot om mee te nemen in het vliegtuig. Recht tegenover is een BIG5. ook een sportwinkel, maar deze kon niet tippen aan de andere. Veel kleiner rommeliger en helemaal geen skeelers. Hier zijn we gauw uitgekeken. Daarna langs de kust richting Los Angels gereden. Onderweg gestopt en een even het strand opgegaan. Dicky heeft als enige met haar voeten in het oceaanwater gestaan. In de buurt van Monterey, in Carmel, hebben we een camping gevonden. Een heel romantische camping met een kikkerthema. Alle plekken hebben de naam van een kikker, elf of zoiets. Aan de beek staan loverbankjes romantisch opgesteld. Waar je ook kijkt, je ziet altijd wel de afbeelding van een kikker en bloemen.

Dag 22

Woensdag 6 augustus.

Het was deze ochtend koud met veel wind, toen we om 11:00 naar het centrum van San Francisco vertrokken. Op dezelfde plek als gisteren aangekomen, namen we de cablecar, naar de bushalte, waar je mee kon rijden met hetzelfde kaartje als de kabeltram. We gingen naar de Fisherman’s Wharf, een haven met verschillende pieren, waar je allemaal iets anders kunt doen. Zo is er een pier met wilde zeeleeuwen (!) en een kermis. Hiervandaan kon je ook Alcatraz zien. Het wereldberoemde gevangeniseiland ziet er niet zo heel bijzonder uit, hoewel je het wel in februari al had moeten boeken. Op die pier, pier 39, was ook een NFL store, een winkel met heel veel honkbalpetjes, shirts, truien, barbecue sets van een club, en meer van dat soort dingen. Freek heeft hier een petje van de San Francisco Giants, en Martijn van de concurrent Los Angeles Dodgers. Uit deze winkel gekomen gingen we even wat eten langs de kust, waar je verschrikkelijk veel vis kan eten. Wij gingen gewoon naar een één of andere hamburger tent, waar wij even snel wat aten. We keken nog even naar een paar straatartiesten die een breakdance
lieten zien. We namen de bus naar de Golden Gate Bridge, de wereldberoemde brug over de baai. Links van de brug is de Stille Oceaan, en rechts de baai. We gingen weer terug naar de buurt waar we begonnen en gingen winkelen in de Macy’s een grote kledingwinkel voor iedereen. Freek heeft hier nog een echte Levi’s spijkerbroek gekocht. We liepen twee straten door met allemaal dure winkels, en we liepen even een Apple winkel binnen, omdat Freek een iPod wil kopen. Hij keek naar de prijs en zou in de camper nog even de prijs in Nederland kijken. We hadden allemaal honger gekregen, dus sprongen we op een cable car  en volgde die tot we een leuk restaurantje zagen, wat dus niet gebeurde. Op het eindpunt van de cable car was een Burger King, waar we voor de tweede keer een snelle burger aten. We namen de trolleybus naar het ophaalpunt, waarna deze lange dag afgelopen was.

Dag 21

Dinsdag 5 augustus.

Het was deze ochtend benauwd warm toen we naar San Francisco vertrokken. Na veel wikken en wegen of we nu een ongezellige camping in de stad zullen nemen of een camping buiten de stad, maar dan moet je veel verder rijden om in het centrum te komen. Toch gekozen voor het eerste , we gaan hier tenslotte naar toe om de stad te zien!
We rijden vlot naar San Francisco. We stappen uit op de camping en het is hier koud!! Mijn zonnejurkje waait me bijna van het lijf en het is maximaal 18-20 graden met een zeer frisse bries vanaf de baai. Dat het hier fris zou zijn wisten we, maar zo koud…
De camping is één grote parkeerplaats, niets gezelligs aan maar de camper kan hier blijven staan en een shuttlebus brengt ons naar het centrum van de stad. Prima dus!
’s Middags naar het centrum om de stad wat te verkennen.Het is een drukke, levendige stad die je helemaal kunt doorkruisen met openbaar vervoer. We zien veel winkels, veel eethuisjes, China town, lopen veel. Gaan lekker ergens eten en om 22.00 uur weer met de bus terug. Voor morgen 11.00 uur vast de bus besproken.

Dag 20

August 7th, 2008

Maandag  4 augustus

Vertrokken naar het Yosemitepark via een wel zeer kronkelige weg! Zelfs Martijn (die je  normaal op zijn kop kunt hangen en hij heeft nog nergens last van) had last van wagenziekte
In het park wilden we een route nemen waar ook weer sequoia’s aan stonden maar de camper was al weer te groot. Niet erg het park is immers groot genoeg. Weer gevaar voor beren!
De camper hebben we geparkeerd op een grote parkeerplaats. Daar vandaan kon je alle kanten heen met een shuttlebus. Wij besloten al wandelend naar de waterval te gaan. Het is echt een prachtig park, erg groen en aangelegd met heel keurige paden. We kunnen ons voorstellen dat de Amerikanen hier erg trots op zijn zoveel groen in een land waar je zoveel woestijn hebt. Ons doet het denken aan een mengeling van Zweden en Zwitserland. De waterval is de hoogste van Amerika maar is nu erg smalletjes vanwege de droogte. Omdat er zo weinig water is kon je heel hoog over de rotsen naar boven klimmen wat nog een hele klim was want het was toch een graadje of 35. De jongens zijn geklommen zover ze konden komen . Wim en ik zijn eerder afgehaakt.
Om 17.00 uur weer op zoek naar een camping, de 14e inmiddels! We vinden op de weg naar San Francisco een prachtige , stille camping met heel veel ruimte, een kinderboerderij en een zwembad. Lekker gezwommen met zijn allen.

Dag 19

August 4th, 2008

Zondag 3 augustus.

Na een beetje onrustig geslapen te hebben door alle waarschuwingen voor beren zijn we niet al te vroeg opgestaan. Geen beer gehoord, laat staan gezien. Terwijl Martijn toch zo zijn best heeft gedaan om beren te lokken met het fluiten van het Onky Lied (Onky is de troetelbeer van Camping de Poppe).
Vanwege de aangepaste route gisteren is het dringend noodzakelijk om boodschappen te doen. Dan is het toch handig dat veel, zo niet alle,  winkels op zondag open zijn. De klantenpas van Vons (soort Albert Hein met een veel grotere versafdeling) levert 30% korting op. De bonuskaart van Appie is hierbij te verwaarlozen. Na het nuttigen van een variant op ons kaasbroodje ( 50 cent) zij we verder gereden richting Yosemity Park. Volgens de boekjes zijn  alle campings binnen het park vol. (dan moet je en jaar van te voren boeken, maar toen zaten we in Slovenië en wisten we nog niets van deze trip.)  We vinden een camping in Oakhurst, 12 mijl voor het park. Deze camping heeftt schaduw door bomen aan een beekje. De camping is klein maar rustig. Bij aankomst is ons verteld dat we het laatste vrije plekje hebben gekregen… Maar nu is het 22:00 uur en zijn er nog 6 plaatsen naast ons vrij.
Morgen het park in.

Dag 18

August 4th, 2008

Zaterdag 2 augustus

Gisteravond toch nog weer informatie opzocht op  internet en wat blijkt, ondanks onze studies in de boekjes, vinden wij iets geheel nieuws, namelijk dat we met onze camper (hij is te groot!!!!!) niet de zuidingang van het Sequoia nationaal park in mogen . Wat nu te doen , we kunnen met een shuttlebus maar die hadden we al eerder moeten bespreken of…we nemen de veiligste weg en dat is 50 mijl om via een wel behoorlijk kronkelige  bergweg naar een andere ingang. Gekozen voor het laatste.
Bij de voor ons juiste ingang van het stond aangegeven op welke campings in het park er nog plaats was. Wij het gelijk opgeschreven, want het was Wim en mij wel duidelijk dat we niet terug zouden gaan naar de camping waar we vandaan kwamen en waar we wel geboekt en betaald hadden voor 2 nachten.

Wij het park in. In eerste instantie een prachtig bos, wat hoog gelegen is met een brede weg naar de bezoekerscentra en parkeerterreinen. Op één van deze parkeerterreinen geparkeerd en daar in een General Store nog wat eten ingeslagen.
Eindelijk op pad naar één van de dikste Sequoiabomen die hier staan. Het begint met een wel  erg keurig aangelegd pad, maar….na een paar honderd meter wordt het pad iets minder keurig  (en minder druk) en dat is toch wat wij leuker vinden. De bomen zijn hier allemaal zo groot dat je idee van afmetingen verdwijnt. Maar groot zijn ze! De dikste is bijna 10 meter doorsnee en er zijn nog dikkere hier in Amerika. Imposant dus, de foto’s laten wel zien wat we bedoelen.  De  Sequoia’s zijn te herkennen aan hun roodachtige stammen dus deze heel oude bomen herken je gemakkelijk.

Na deze toch nog behoorlijke wandeling terug naar de camper en op zoek naar een camping. Nou we hebben geboft zeg. Op de eerste camping die we hadden genoteerd hadden eerder op de dag, is het even zoeken maar vonden we een geweldige plek. Deze natuurcamping (zonder stroom en water, aleen toiletten) in het Sequoiapark heeft enorm grote plaatsen. Langs de weg een parkeerplaats met daarachter (meer op de heuvels en rotsen) enorm veel ruimte waar je dan bijvoorbeeld je tentje midden in de natuur op kunt zetten. Met die camper is parkeren op die parkeerplaats met veel moeite mogelijk, maar Wim is een goede chauffeur dus het kwam goed. Maar wat een ruimte en rust om ons heen, echt geweldig!!
Het was weekend en deze camping zit vol met Amerikanen die hier dan met hun familie al barbecueënd het weekend doorbrengen. Wat ze al niet meenemen in hun Pick-ups, je kijkt je ogen uit
En nu maar wachten op de beren, want die leven hier ook. Het advies is om alle levensmiddelen in een speciaal voor dit doel ontwikkelde metalen kist te doen die bij elke plaats is neergezet. Het is hier koud ’s avonds dus voor het eerst de truien opgezocht.
Buiten alles goed opgeborgen want beren lusten van alles….
Maar goed luisteren vannacht.